Thursday 28 November 2019

Malas Bangun Awal Pagi Salah Satu Ciri-Ciri Orang Yang Bijak


Tiada yang lebih kuat daripada magnet tilam yang selalu menahan kita dari bangun untuk tidur lebih lama. Oleh itu, jangan terkejut jika bangun awal selalu menjadi cabaran hebat buat ramai orang.

Malas bangun lebih awal, biasanya kita akan dicop sebagai pemalas kerana kita sentiasa bangun setelah hari siang. Sebenarnya, menurut hasil penyelidikan, malas untuk bangun awal adalah tanda seseorang yang bijak. Ya, berdasarkan penyelidikan baru-baru ini, malas untuk bangun awal tidaklah sesuatu perkara buruk.

Malah, sukar untuk bangun awal dikatakan dikaitkan dengan kebiasaan nenek moyang kita. Menurut penyelidik, Satoshi Kanazawa dan Kaja Perina, kebanyakan orang pada zaman dahulu tidur awal dan bangun awal. 

Tetapi sekarang masa sudah berubah, kita mungkin tidur lebih lewat sehingga kita lewat bangun. Tabiat ini adalah tanda jika kita telah menyesuaikan pola tidur kita kepada kehidupan moden, dan ia adalah satu tanda kecerdasan.


Lebih lanjut, dijelaskan bahawa keengganan kita untuk bangun pada waktu pagi menunjukkan inisiatif. Apabila kita mendengar keinginan badan dan tidak membenarkan tubuh ditadbir oleh jam, ia menunjukkan kemerdekaan. Ini juga berkaitan dengan mengapa seseorang ingin mencari minat mereka dan mencari penyelesaian mereka sendiri. 

Mencari penyelesaian dari ingin tidur lebih lama mengikut kajian adalah logik asas yang bermaksud kita memahami sebab dan akibat.

Di samping tanda-tanda orang pintar, orang yang sukar untuk bangun awal dikatakan mereka kerap tidak tidur pada waktu malam, juga lebih bahagia. Ini memetik kajian seorang penyelidik dari University of Southampton mengenai pola tidur dari 1,229 wanita dan lelaki serta keadaan sosioekonomi mereka. 

Didapati, bahawa orang yang tidur lewat waktu malam dan bangun lebih dari pukul 8 pagi lebih selesa, lebih bahagia, dan mempunyai pendapatan yang lebih tinggi.

Namun, itu tidak bermakna anda terpaksa memaksa diri terjaga sehingga larut malam dan bangun lewat kemudian atau tidur lebih lama ya. Kerana menurut kajian lain, orang yang tidur lebih dari 12 jam mempunyai risiko kematian yang lebih tinggi. Malah beberapa kajian juga menunjukkan bahawa orang yang bangun awal biasanya lebih berjaya.

Oleh itu, bangun lewat di waktu pagi atau bangun awal pagi tidak mempengaruhi kerjaya secara langsung tetapi bagaimana kita menguruskan masa kita dan semangat kita untuk terus bekerja keras.

Sumber: https://ift.tt/2jstcxg


from Sehinggit Media News https://ift.tt/2Dr6WjU
via IFTTT