Monday 22 July 2019

5 Kebaikan Tidur Telanjang, Salah Satu Boleh Membuat Badan Kurus


Agar badan anda sentiasa sihat kuncinya adalah menikmati tidur malam yang tidak terganggu. Apabila menggunakan baju tidur, badan mempunyai faktor luaran yang boleh mempengaruhi suhu.

Rupanya tidur telanjang memberi banyak manfaat berbanding tidur di dalam pakaian. Disebutkan dari laman Tuck, berikut adalah manfaat tidur telanjang, selain membantu anda untuk tidur dengan lebih baik.

1 Meningkatkan kesihatan alat kelamin

Memberi ruang udara pada organ intim semasa tidur adalah penting untuk wanita dan juga lelaki. Menggunakan seluar yang boleh menjadi lembap membuat bakteria tumbuh dan boleh menyebabkan jangkitan pada vagina atau gatal-gatal pada lelaki.

Di samping itu, dengan tidur telanjang boleh memberi faedah sendiri untuk lelaki dari segi kesuburan. Menurut kajian, baru-baru ini terhadap 500 pasangan, lelaki yang tidur telanjang dan memakai boxer pada siang hari mempunyai kualiti sperma yang lebih tinggi dan kerosakan genetik berkurang sebanyak 25 peratus, berbanding lelaki memakai seluar setiap hari.

2 Hubungan lebih bahagia


Tidur telanjang juga berguna untuk mengekalkan keintiman. Ini menjadikan pasangan lebih rapat antara satu sama lain. Menyentuh kulit dengan kulit boleh melepaskan oxytocin, yang dapat membantu menurunkan tekanan darah dan kebimbangan, sambil meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

3 Manfaat kecantikan

Mahu bangun kelihatan cantik, cuba tidur tanpa pakaian. Penyelidikan menunjukkan bahawa menggunakan bahan-bahan yang terlalu banyak atau berat badan boleh menghalang human growth hormone (HGH) daripada keluar. Walaupun hormon ini terlibat dalam membaiki tisu, membina otot, dan membakar lemak semasa tidur. HGH secara semula jadi berkurangan dengan proses penuaan.

4 Mengurangkan selera makan

Tidur telanjang boleh mengurangkan berat badan. Tahap kortisol berkadar songsang dengan tahap melatonin, meningkat pada waktu pagi apabila melatonin turun. Sekiranya tidur terganggu, tahap kortisol boleh lebih tinggi pada waktu pagi, jadi orang sering makan terlalu banyak dan makan terlalu manis dan berlemak. Orang yang kurang tidur akan mengalami peningkatan tahap ghrelin dan selera makan.

Sementara itu, tidur yang lebih baik akan mengeluarkan leptin hormon yang mengawal selera makan. Sangat penting untuk menikmati tidur tanpa gangguan untuk memastikan leptin yang cukup dikeluarkan.

5 Lebih fokus

Jika anda bangun pada waktu malam kerana terlalu panas, ini boleh mengganggu tidur anda yang nyenyak. Walaupun tidur yang mendalam adalah penting untuk fungsi, mood, dan memori kognitif ketika bangun. Semakin kurang pakaian yang digunakan, semakin sejuk tubuh sehingga tubuh siap tidur lebih cepat dan tidak terganggu.



from Sehinggit Media https://ift.tt/2Gq4n3r
via Merah Hati Cintaku