Friday 30 December 2016

Kajian Mendapati Tidur Berdengkur Lebih Bahaya Daripada Merokok!!!


Berdengkur atau tidur mendengkur sebenarnya adalah penggera tanda bahaya bagi kesihatan kita. Malah pasukan penyelidik dari Detroit AS menyatakan bahawa mendengkur lebih berbahaya dari merokok!

Pendengkur mempunyai risiko besar mengalami penebalan arteri karotid dibanding perokok, orang yang obes (gemuk) atau bahkan yang mempunyai kadar kolesterol tinggi sekali pun.

Arteri karotid adalah pembuluh darah yang memberikan bekalan ke kawasan leher dan kepala, termasuk otak.Jika dinding pembuluh darah ini mengalami penebalan, boleh menjadi permulaan dari berbagai penyakit saluran darah lain.

Berdengkur dan sleep apnea

Berdengkur telah lama diketahui menjadi tanda dari henti nafas semasa tidur atau sleep apnea.

nafas behenti semasa tidur terjadi akibat kesempitan saluran nafas, sehingga dada naik turun ketika bernafas, tidak terdapat udara yang boleh mengalir melalui.

Akibatnya, oksigen akan turun sepanjang malam. seseorang sudah menyatakan bahawa sleep apnea merupakan penyebab utama hipertensi, penyakit jantung, kencing manis, mati pucuk hingga stroke.

Sebenarnya sejak tahun 2003, dunia perubatan moden sudah mengesahkan bahawa salah satu punca utama tekanan darah tinggi (hipertensi) adalah sleep apnea.

Ini terkandung dalam laporan dari the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Pressure yang lebih dikenali sebagai JNC7.

Sementara jurnal kajian perubatan terus berkembang dan memuat tentang bagaimana sleep apnea menyebabkan pelbagai penyakit fatal seperti penyakit jantung koronari, serangan jantung hingga stroke.

Hasil Kajian

Namun kajian ini menunjukkan bahawa sebelum terjadi sleep apnea, suara dengkuran saja sudah merupakan tanda bahaya yang tidak boleh diabaikan.

Para penyelidik memerhatikan data 913 pesakit yang telah diperiksa di klinik gangguan tidur antara Disember 2006 hingga Januari 2012. Setelah diperiksa, dikumpulkan pesakit yang mendengkur tetapi tidak mengalami sleep apnea.

Secara keseluruhan, terdapat 54 orang pesakit berdengkur yang dilakukan ukuran ketebalan dinding arteri karotid dengan menggunakan ultrasound (USG).

Ketebalan arteri karotid boleh digunakan untuk melihat perkembangan penyakit aterosklerosis (pengerasan pembuluh darah). Penebalan dinding arteri karotid merupakan tanda dari penyakit arteri karotid.

Hasilnya, pesakit yang berdengkur mempunyai arteri karotid yang lebih tebal dibanding yang tidak berdengkur. Para penyelidik mengesyaki getaran akibat dengkur yang menyebabkan trauma pada saluran darah hingga sebabkan keradangan dan pada akhirnya akibatkan penebalan pembuluh darah.

Kajian ini juga mendedahkan, secara statistik tidak terdapat perbezaan yang bermakna pada penebalan arteri karotid pada pesakit dengan atau tanpa risiko-risiko penyakit jantung-pembuluh darah yang selama ini kita kenal.

Faktor-faktor risiko itu antara lain adalah merokok, diabetes, tekanan darah tinggi atau kadar kolesterol yang tinggi.

Rawatan

Peringkat pertama rawatan berdengkur adalah dengan mengenali adanya masalah. Keluarga dan kerabat perlu meyakinkan pesakit kalau ia berdengkur. Ya, pendengkur hanya tahu dirinya dengkur jika diberi tahu oleh orang lain

Untuk rawatan perubatan, bermula dengan pemeriksaan tidur untuk menegakkan diagnosis. Pemeriksaan di makmal tidur tidak ubah seperti pemeriksaan fungsi jantung atau pernafasan sahaja, bezanya ia dilakukan semasa tidur. Kenapa semasa tidur? Kerana gangguan nafasnya hanya terjadi pada semasa tidur.

Setelah diagnosis ditemui baru doktor akan menentukan rawatan yang sesuai untuk keadaan setiap pendengkur. Biasanya menggunakan CPAP, pembedahan atau oral appliances.

CPAP singkatan dari continuous positive airway pressure, berupa sebuah alat yang dihubungkan ke hidung melalui topeng. Perawatannya amat selesa kerana memberikan kualiti tidur yang maksimum.

Dua kajian berbeza di Australia dan Eropah tahun 2003 menunjukkan bahawa selepas berdengkur dirawat dengan CPAP, risiko pesakit mengalami penyakit jantung koronari turun hingga 37 peratus, manakala risiko stroke turun 56 peratus.

Sementara kajian tahun 2004 dan 2005 menunjukkan bagaimana penggunaan CPAP pada pendengkur dengan diabetes membantu tingkatkan kepekaan insulin serta kawalan gula darahnya.

Kesan

Di Amerika Syarikat dianggarkan 40 peratus lelaki dan 24 peratus wanita adalah pendengkur. Walau kita mempunyai data yang sah di Indonesia diperkirakan jumlah pendengkur tidak jauh berbeza. Bayangkan berapa banyak di antara kita yang mengalami bahaya setiap tidurnya.

Berdengkur selama ini dianggap sebagai bunyi yang mengganggu. Di persekitaran pergaulan dengkur selalu menjadi bahan jenaka. Malah pihak insurans sering menganggap dengkuran sebagai suatu gangguan yang bersifat kosmetik dan tidak membahayakan.

Tetapi dengan banyaknya data penyelidikan yang terus bertambah, bunyi berdengkur tidak dapat lagi kita abaikan.

pakar kesihatan sudah mula melihat dengkuran sebagai salah satu faktor risiko penyakit yang sejajar kedudukannya dengan hipertensi atau peningkatan kadar kolesterol.

Akhir kata, jika anda mencari rakan atau saudara-mara yang berdengkur, peringatkan. Dengan demikian anda telah menyelamatkan nyawanya 


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2hwyBTb
via IFTTT