Wednesday 31 May 2017

Mohd Ramadan, Nama Istimewa Sempena Bulan Ramadhan Untuk Bayi Yang Dibuang


TEMERLOH: Seorang bayi lelaki yang ditemui di dalam tong sampah selepas dibuang akan diberikan nama Mohd Ramadan sempena keberkatan bulan Ramadhan.

Bayi malang ini dijumpai dalam keadaan cukup sihat dan bertali pusat oleh penduduk Taman Temerloh Jaya selepas menunaikan solat Subuh di masjid berdekatan.

Kini bayi ini ditempatkan di wad penjagaan intensif bayi (NICU) di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS) dan berada dalam keadaan stabil.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Komunikasi dan Multimedia Negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata,”Bayi berkenaan berada dalam keadaan baik walaupun terdapat sedikit luka sepanjang tiga sentimeter di atas kepala sebelah kanan.”

“Selama seminggu, bayi lelaki ini akan dijaga oleh pihak hospital untuk rawatan dan pemerhatian,” tambah beliau seperti yang dipetik daripada BERNAMA.

Beliau turut menjamin pihak kerajaan negeri akan membantu segala aspek kebajikan baji ini serta akan ditempatkan di rumah perlindungan kanak-kanak yang diperakui oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Setakat ini, pihak JKM juga telah menerima banyak permohonan untuk mengambil bayi tersebut sebagai anak angkat.

Namun begitu, Shahaniza Shamsuddin berkata, proses ini akan mengambil sedikit masa dan melalui beberapa prosedur.

Bayi ini juga hanya boleh diambil sebagai anak angkat jika tiada tuntutan hak penjagaan daripada keluarga bayi berkenaan.

Berkenaan kes pembuangan bayi ini, Shahaniza menasihati para remaja dan wanita khususnya di Pahang supaya menjaga diri dan mengelak daripada pergaulan bebas bagi melindungi daripada kejadian hamil luar nikar.

Beliau yang ditemani Pengarah JKM, Zulkhairi Zainal Abidin turut menasihati supaya para remaja wanita tidak takut untuk melaporkan insiden ini kepada pihak JKM.

“Jangan takut sebab kami tidak akan mengambil tindakan malah identiti mereka juga akan dirahsiakan. JKM bersedia untuk menjaga mana-mana wanita yang hamil luar nikah sehingga mereka melahirkan anak dan jika mereka tidak mempunyai tempat untuk dituju,” pesan beliau.


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2sla35f
via IFTTT