Wednesday 30 August 2017

Inilah 7 Cara Erdogan Mendaulatkan Islam Di Turki Di Bawah Pemerintahannya


Negara Turki moden dilahirkan dari kejatuhan Kerajaan Uthmaniyyah yang menyebabkan penghapusan khilafah Islam. Kemal Atatürk yang dikenali sebagai pengasas Turki memperkenalkan beberapa pembaharuan yang telah mengurangkan peranan Islam di negara ini. Madrasah ditutup, pakaian keagamaan diharamkan, azan diubah dari bahasa Arab ke Turki dan sejumlah undang-undang sekular lain diperkenalkan.

Turki kekal menjadi negara sekular untuk beberapa dekad dan juga untuk hari ini. Walau bagaimanapun, Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang berkuasa di bawah pimpinan Recep Tayyip Erdogan, bekas Perdana Menteri dan kini Presiden telah menghapuskan beberapa undang-undang yang diperkenalkan oleh Atatürk dan sedang berkuatkuasa, menjadikan Turki lebih Islamik.

Disiarkan Laicikang.com seperti dipetik dari beberapa sumber, berikut adalah 7 “dosa” Erdogan sebagai Presiden Turki yang menyebabkan musuh besar Islam kepanasan!

1. Beribu-ribu Masjid yang dibina


Kompleks Masjid Çamlıca yang boleh memuatkan seramai 35,000 yang sedang dibina (Foto: Ali Aksoyer / Istanbul)

Kompleks Masjid Çamlıca yang boleh memuatkan seramai 35,000 yang sedang dibina (Foto: Ali Aksoyer / Istanbul)

Menurut The Atlantic, 17,000 masjid baru telah dibina oleh kerajaan Turki antara tahun 2002 – 2013. Banyak lagi Masjid yang kini sedang dibangunkan di seluruh negara dan jumlah yang banyak telah dibelanjakan untuk membaik pulih masjid-masjid pada era Uthmaniyyah.

2. Menghapuskan larangan berhijab

(Pelajar perempuan di sekolah Imam-Hatip)

Hijab telah diharamkan dalam sektor awam, yang menyebabkan guru, peguam, ahli parlimen dan lain-lain yang bekerja di institusi dalam negara dari memakainya. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Parti Keadilan dan Pembangunan telah menghapuskan larangan memakai Hijab di sekolah-sekolah dan institusi-institusi negara. Pada bulan November 2015, seorang hakim wanita menjadi wanita pertama yang mengadakan perbicaraan di Turki memakai tudung (Al Arabiya).

Pada bulan Ogos 2015, Aysen Gurcan menjadi menteri pertama yang memakai Hijab (Al Arabiya).

3. Satu Juta Pelajar didaftarkan di Sekolah Imam-Hatip


Sekolah Imam-Hatip adalah institusi pendidikan vokasional yang direka untuk menyediakan pendidikan agama dan melatih Imam. Imam Masjid di Turki dilantik oleh kerajaan dan banyak Imam dilatih di sekolah Imam-Hatip. Sekolah-sekolah ini ditubuhkan selepas Madrasah diharamkan di bawah pembaharuan Atatürk.

Pada tahun 2002, terdapat 65,000 pelajar yang terlibat dalam sekolah Imam-Hatip. Jumlah itu meningkat kepada 658,000 pada tahun 2013 dan baru-baru ini, Bilal Erdoğan yang menerajui perkembangan sekolah Imam-Hatip mengumumkan bahawa jumlah pelajar kini telah mencapai satu juta (The Analyst Turkey).

4. Mewajibkan pendidikan agama

(Foto: Agence France-Presse / Getty Images)

Kelas pendidikan agama wajib di seluruh sekolah Turki telah diperkenalkan oleh kerajaan. Kursus mengenai “kehidupan Nabi Muhammad”, dan “Al-Qur’an” juga telah diperkenalkan (The Analyst Turkey).

Presiden Erdogan dipetik berkata:

“Kami mahu membesarkan seorang pemuda agama,”

“Adakah anda menjangkakan parti konservatif demokrat AK Parti ini untuk membesarkan generasi ateis? Itu mungkin urusan anda, misi anda, tetapi bukan kami. Kami akan membesarkan generasi konservatif dan demokratik yang merangkumi nilai dan prinsip negara. ”

5. Had umur untuk Kursus Al-Quran dihapuskan

Kanak-kanak harus berumur sekurang-kurangnya 12 tahun sebelum mereka dapat mengikuti kelas Qu’ran. Ini dimansuhkan oleh kerajaan pemerintah Turki yang membenarkan anak-anak muda menghadiri kelas Al-Quran. Pada tahun 2013, satu projek telah dilancarkan untuk penyediaan “kursus Al-Quran untuk kanak-kanak prasekolah.” (The Analyst Turkey).

6. Sekatan dikenakan ke atas jualan dan iklan alkohol

Turki sekular sebelum ini telah membenarkan penjualan alkohol walaupun di negara majoriti Islam ini. Parti Keadilan dan Pembangunan meluluskan rang undang-undang pada tahun 2013 memperkenalkan larangan pengiklanan alkohol dalam jarak 100 meter dari masjid atau sekolah.

Mengaburkan gambar alkohol dalam televisyen dan dalam filem juga mandatori (Reuters).

Asrama pelajar, institusi kesihatan, kelab sukan, institusi pendidikan dan stesen minyak diharamkan menjual alkohol di premis dan semua penjualan alkohol selepas 10 malam diharamkan di mana-mana sahaja. (Hurriyet Daily News).

7. Pengembangan perbankan Islam

Perbankan Islam telah berkembang dengan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Bank Ziraat milik negara dijangka mempunyai 170 cawangan menjelang 2018 (Daily Sabah).

Pernah satu ucapan, Presiden Turki telah menggelar sistem perbankan berasaskan faedah ‘kejam’ dan bercakap tentang manfaat perbankan Islam:

“Jika kita melangkah ke hadapan, kita perlu membesar dalam sistem penyertaan yang sebenar dan bukannya kejam ini. Kewangan Islam adalah sistem yang sama sekali berbeza dari sistem perbankan ketika ini dari segi strukturnya yang disokong aset, pergantungannya terhadap perkongsian risiko. Saya percaya bahawa sistem ini akan menjadi penggerak di belakang ekonomi Turki.”

Share jika bermanfaat 

Sumber: Laicikang.com


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2wRY85h
via IFTTT